الاثنين، 3 أغسطس 2009

مصرى و كمان طالب

كونك مصرى فهذا معناه أنك ستشاهد الكثير من العجائب كل يوم اثناء الممارسات العادية و لكن أن تكون مصرى و طالب فى نفس ذات الوقت فهذا معناه أنك ستكون مثل ألكس فى بلاد العجائب...و فى الرحلة التعذيبية-التعليمية سابقا- لكل طالب هناك كارثة مهمة جدا يجب الوقوف عندها و الحديث عليها.."البعبع"...ثانوية غامة...لذا لكل من تخطى هذه المرحلة منذ فترة أقرأ بتمعن حتى تعرف كم أنت محظوظ و حتى تكون متابع لأخر التطورات و لو حدث فى يوم و أصبحت مسئولا لا تفعل مثل ما يُفعل هذه الأيام..أما لو كنت مازالت فيها أو من المعتقين حديثا فثانوية عامة بنفسها تقول لك : أنا ورائك.. ورائك....
يبدأ الموضوع و أنت مازالت تحاول الحفاظ على آخر نسمات البراءة فى النصف الثانى للسنة العبقرية المسماة أولى ثانوى..تذكر أنى سأعرض لك تجربة رائدة فى مجال الثانوية العامة..هناك اختراع مسمى المدرسين المشاهير و هم يشبهون إلى حد كبير نجوم السينما ..يتركزون فى القاهرة و بدأوا ينتشروا فى المحافظات...
و أنا كنت من ضمن الناس التى تشرفت بمعرفة هذا النوع من البشر و رأيت العجب العجاب معهم..بعد أن تحجز لديهم "قبل الهنا بسنة"..ماهم بالحجز أمال فاكر الموضوع سلطة؟...و أنا أسأل صديقاتى ماذا فعلوا تفاجأ بواحدة تقول لك:"أنا رحت متأخر فحجزت فى الواتنج ليست"...طبعا بعد أنت تتأملها كثيرا و تصاب بالشلل المؤقت لفترة ثم تسألها:مش دى بتاعة الطيرات...وقتها تفاجأ أنه ربما شركات الطيران سرقت هذا النظام من الرواد المشاهير...
المهم تنتهى أولى ثانوى و مرحلة الحجز و تبدأ الاجازة "اللى متاكل منها حتة كبيرة"...ثم تبدأ فى أن ترى هؤلا المشاهير على الطبيعة..."أفتكر تاخد معاك أوتجراف"...طبعا أن تأخذ كل الدروس عند مشاهير معناه أنك ستنسى شكل بيتكم لأنك ستقضى معظم الوقت فى الشوارع تتجول من هذا السنتر فى أقصى الشرق إلى ذلك السنتر فى أقصى الغرب..
أول حصة لك لها صدمات خاصة..مثلا يمكن أن تجلس و تفاجأ بكبر حجم القاعة التى تسع لفيل تقريبا و أنت فى مدرستك لم تكملوا الثلاثين طالب و الأجمل أن نفس المدرس يدرس فى مدرستك "..بس تعمل أيه حكم القوى..."
و بعد أن عانيت و وجدت المكان يبدأ فجأة أشخاص فى الدخول و يوزوعوا عليك الأوراق...أما الأشخاص فهم المساعدين و هذا اختراع جديد أيضا و براءة الختراع مسجلة باسم أحد المدرسين المشهورين..أما الورقة فهى لتكتب بيانتك بالتفصيل الممل..مثلا إذا كتبت فى وظيفة الأب طبيب لن تقبل منك الورقة فيجب أن تكتب التخصص و إذا كان أستاذا فى الجامعة يجب أن تكتب هذا أيضا..و هكذا بالنسبة للأم...

و مازلنا مع أول حصة و لكن مدرس آخر و بما أن لكل شيخ طريقة فقد فضل هذا الشيخ أ يبدأها ببعض التعليمات المتعلقة بالدراسة بشكل لا يصدق..ألا تلبس "كاب"..الحمد لله أنهم سمحوا بالحجاب للبنات..و ألا تلبس شبشب لأنك مش جى حمام..و مثل هذا الكثير ...و آخر صف لنا مجموعة من البنات الذين جربوا المنتج عفوا المدرس فى السنة الماضية وليأكدوا للطلاب الجودة التى سيتلقون بها التعليم فى هذه السنة و أنه يختلف عن الآخريين..
بالنسبة للأسعار فتجدهم متأثرين جدا بمبدأ موبينيل و هو الحساب بالثانية..فتتراوح سعر الحصة من 25 جنيه إلى 55 جنيه فى بعض المراجعات الطويلة (حوالى 3 ساعات +امتحان هدية)..أما بالنسبة للملازم فهى الأخرى تختلف أسعارها من العشرين إلى المائة..و نظرا لغلو المعيشة تزيد الأسعار كل سنة عملا بمدأ "النهارده مش زى امبارح"....و أحيانا تزيد فى نفس السنة..لأن كل شىء ممكن..
نعود مرة أخرى لأختراع المساعدين و يتراوح عددهم من اثنين إلى عشرة أو أكثر وينقسموا إلى تخصصات..بعضهم يصحح أوراق الامتحانات و هم مدرسون و يحملون نفس الشهادة التى يحملها المدرس المشهور...و بعضهم يوزع الاوراق و يكتب على السبورة و يحمل الشنط و البعض الآخر يكون مسئول عن الحسابات و كشوف الأسماء و هؤلاء فى الغالب يكونوا مدرسين تربية رياضية..

طبعا فى هذا الوقت من حقك أن تسأل و أين المدارس؟؟....يكفى أن أقول لكم أنى عاصرت اليوم الذى رأيت فيه الطلاب يتصلون بالمدرس ليرجوه أن يأتى للمدرسة ليراجع الدرس الذى شرحه لنفس الطلاب الليلة الماضية..و هو نظرا لطيبة قلبه يستجيب لنداء الجماهير و لكنه يكون متعب بعض الشىء برغم من أنه كان فى منتهى الصحة منذ ساعات قليلة ..و بعد أن يشرب الشاى و السيجارة..أمال هيفوق أزاى... يبدأ فى الشرح ثم يمل فيدخل قى حديث ودى مع الطلبة عن ذكرياته و أشياء مثل هذا..
أما عن بعض الكلمات التى لن تنساها أبدا ماحييت..أن يقف مدرس و سط مائة طالب و يقول "أنا قليل الأدب"..و نفس المدرس يقول "أنا شكل أمى غبى"..ماليش دعوة هو اللى قال كده..و الكثير و الكثير لكن نكتفى بهذا القدر..
من الملاحظات الملفتة أيضا فى ثانوية عامة أنك مهما حاولت أن تفكر فى السبب الذى دفع حكومتنا العظيمة أن تجعل هذه المهزلة تستمر لمدة عامان متواصلان فلن تعرف و لكن ربما تؤمن الحكومة أن التكرار يعلم....الشطار
فى النهاية أنا لست أنتقد هؤلاء المدرسين بقدر ما انتقد هذه العملية التعليمية التى أفرزت هذه النماذج..فبعض المدرسين شخصيات رائعة بحق و لكن ماذا عساها أن تفعل و هى تعيش فى مصر المحروسة؟...كم أتمنى فى يوم أن أرى تعليم يمكن ان يقال عليه فعلا تعليم و ليس ذلك الذى دفع أحد المدرسين أن يكتب على السبورة "حفظ بغباء"....طبعا كل كلمة كتبتها حقيقية 100% و معظمها حصل معى أنا شخصيا فأنا لا أفترى على أحد..
.


هناك 28 تعليقًا:

ضحكات الحياة يقول...

أحجز أول تعليق

و اشوف البوست و ارجع تاني

عاشقة الأحزان يقول...

احجز تانى تعليق


وارجع تانى
فوووووووووووووووو

عاشقة الأحزان يقول...

بجد انا معاكى بكل كلمه هو فين اصلا التعليم الوقتى كله كلام فاضى معتش زى زمان والطلاب كترت ومحدش عاد بيراعى ضميره

ربنا يهدى الجميع للخير يارب
واحيك على صدق قلمك

تحياتى
انوسه

زهور الامل يقول...

السلام عليكم

في الاول وفي الاخر منقدرش ننكر ان العملية التعليمية اصبحت عملية تجارية

وبعدين انتي مستغربة ليه ان ده بيحصل في القاهرة والمدن
انا هنا عايشة في بلد ارياف
اختي راحت تحجز للدرس
المدرس اخد منها 45 مقدم ومثلهم للملازم والمذكرات بالاضافة الى ان الحصة تشتمل على 40 طالب
والمدرس جايب سكرتيرة تنظمله مواعيد الحصص وترد على التليفونات والحصة لا تزيد عن ساعة

فالحياة الصعبة اللي احنا عايشينها هتخلي الناس تاكل بعض الاخر وهتؤدي الى السرقة الغير مباشرة اي السرقة بارادة المسروق

ربنا يسترها علينا ويهدي الجميع ويرزقنا من الحلال الطيب

تقبلي مروري

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

معلش انى رجعت متأخر بس الحمد لله
الواحد حاجز مش فى الويتنج ليست ههههههههههههههه

كل كلمة حقيقية 100% و أكيد كل واحد هيعلق مر بالمرحلة المريرة دى مجرد ان الواحد بيفتكر بيبقى صعبان عليه نفسه
ههههههه

المهم هنعمل ايه احنا مش لازم نكون سلبيين ضد تلك القضايا علشان كده هندعى من قلبنا بس كل واحد فى سره
أحسن يقولوا مش عاجب

هههههههه

تحياتى للبوست الجميل

ضحكات الحياة يقول...

ايه قلة الذوق دى

يعنى تحية للبوست لجميل طيب و صاحبة المدونة اللى كاتبة البوست

الف تحية و سلام

لا تـــشـــتــــاق يقول...

اكبر عيب من عيوب التعليم ويمكن الكل في غفله عنه وهو ان التعليم تعليم تأهيلي وليس تعليم تثقيفي شامل مكتمل
يعنى بنذاكر عشان ننجح يعنى بمجرد ما السنه تخلص بننساها بكل مافيها
طبعا انا معاكى بالنسبه لحتته المدرسين والى بيحصل
كمان نيجى للثانويه العامه بدرس بدون اى هدف اخد فيزياء وكمياء ورياضه1 و2
وفي الاخر حسب مجموعى اروح اداب
ولاتربيه ولا اى حاجه
استفدت انا ايه من تعبي في المواد دى عشان ادخل عالم تانى خالص لازم يكون فيه ثقافه تخلى التعليم بنااااااااء اكتر من كده للاسف نظام التعليم والتثقيف عندنا حرم كل الناس من الابداع واصبحنا متخلفين بسبب التعليم تاهت ملكه الابداع بين الحفظ ولازم احفظ بالفاصله والنقطه عشان منساااش
لازم يكون فيه اختبارات وتطبيق كامل للاختيار القدرات
اجيب واحد مبيعرفش يعمل حاجه غير انه يحفظ وجاب مجموع يدخله هندسه طبعا هيدخل ويتخرج ويطلع في الخر مش عارف يشتغل
مش عارف يبدع مش عارف يبقي مهندس
في الاخر اقول ان كمان النظام ظلم كتير والاستثمار في التعليم ظلم ناس اكتر وحيا ناس من جديد لكن في الاخر نظام تعليمى جاهل
وجميل طرحك للموضوع واثارتنا للكلام فيه
تقبلي مروري

romansy يقول...

عارفه الحكايه حكايه ضمير غايب اتعدم فى قلوب الناس
واللى يفكر يعمل الصح يقولوا عليه مجنون
مش عايش معانا
بقى يتعب نفسه فى الحصه ليه وتلاقى الناس بتحاربه دايما
الله يكون فى العون وعون الناس الغلابه الللى مش لاقيه تمن الحصه

نهر الحب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع رائع والاروع صياغتك له والتعبير عنه,فنحن نعيش فى مجتمع للأسف التعليم فيه مهمل ومحتاج اهتمام أكتر من كده.


خالص تحياتى

دمتى بالخير دائما


نهر الحب

لنحيا فى اجواء الحب يقول...

منة منة منة منة منة

انتى فين من زمان يابنتى

وبعدين راجعة قافشة من التعليم كدة ليه


اللى انتى ماتعرفهوش ان دولتنا ولا فخر فى مصاف الدول الاولى فى التعليم





بس من ورا


دمتى مبدعة يامنة وعلى فكرة اسمك جميل

مصرى دائما

Rosie يقول...

عاشقة الأحزان
واضح اننا المفروض مندورش على جودة التعليم لكن على التعليم نفسه..و آمين ربنا يصلح حالنا..شكرا لمرورك..

Rosie يقول...

زهور الأمل..
هى مش العملية التعليمية بس اللى بقت تجارية ..واضح أن كله بقى تجارة..تجارة بالتعليم و المشاعر و الصحة..ربنا يستر على الجى و يكون أحسن من اللى فات...شكرا لتعليقك..

Rosie يقول...

ضحكات الحياة
بالظبط الواحد كل ما يقتكر..يحس أنه بيتوجع..إن شاء الله هنعيش اليوم اللى تبقى فيه ثانوية عامة حاجة عادية مش حدس قومى و رعب عالمى..و التعليم يبقى حاجة لطيفة..
تحياتى لك و لكلماتك الرقيقة..

Rosie يقول...

لا تشتاق
الثقافة دى آخر كلمة تتكلم فيها لما تجيب سيرة التعليم..كفاية إن الناس كرهت القراءة بسبب الكتب..هتلاقى ناس كتير بتقول أنا بعد ثانوية عامة بطلت أقرا..و بالنسبة للمعلومات اللى بتتنسى..مش بعدها بسنة و اللى اتنين..لأ أنت ممكن تبقى حليت الامتحان الصبح و متعرفش تحله الظهر..لأن المعلومات مش بتتحفظ لكن بتتحشى جوه الدماغ..و بالنسبة لمثال هندسة..فى ناس كتيرة بتسقط من أول سنة..بالرغم المجاميع الخرافية..
شكرا لمرورك و وجهة نظرك و مناقشتك للموضوع..

Rosie يقول...

رومانسى
الله يكون فى العون فعلا ..الله يكون فى عون كل مواطن مصرى عايش فى المحروسة..و احنا أصلا الأيام دى بقى عنددنا أزمة ضمير مش بس فى التعليم لأ فى حاجات تانية كتير..و اللى بيحاول يعمل الصح بقى بيتعب أوى أوى...

Rosie يقول...

نهر الحب
شكراجدا لتعليقك و مرورك و إن شاء الله فى يوم ما التعليم يبقى أحسن..

Rosie يقول...

لنحيا فى أجواء الحب
معلش أنى بقيت بتأخر فى المواضيع..قافشة من التعليم بأه من اللى شفته و من اللى كل الناس بتشوفه فى..شكرا أوى لتعليقك و منور المدونة دائما..

THE illusionist يقول...

أما عن بعض الكلمات التى لن تنساها أبدا ماحييت..أن يقف مدرس و سط مائة طالب و يقول "أنا قليل الأدب"..و نفس المدرس يقول "أنا شكل أمى غبى"..ماليش دعوة هو اللى قال كده..و الكثير و الكثير لكن نكتفى بهذا القدر..

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بجد انا فطست من الضحك لما شوفت الجمله دى
يااااااااااااااااااه
نفس السيناريو
طيب بعد ما يقول كده
اقول انا ايه طيب بقى
اقوله انت صح
ولا شاطر
ولا اقول ايه يعنى
بوست جميل جدا
والتعليم عمره ما هينصلح
الا لما كل المدارس تتقفل
ويبقى الكتاب من اول وجديد

Rosie يقول...

The illusionist
أهلا بك فى المدونة..و بجد مبسوطة أن الموضوع بيضحك كمان..عشان الناس بس تستحمل كمية النقد المحترمة الى فيه..و التعليم عايز حاجات كتير أوى عشان يتصلح..شوية ضمير..مدارس و مدرسين مختلفين..مناهج عصرية..أسلوب ممتع مش مفزع و مازال بالقائمة الكثير...

الحــ ــزين يقول...

الحــ ــزين

انتى فعلا عندك حق

بس احنا هانعمل ايه ونقول ايه

مش هنقدر نغير

دومتى سعيده

Rosie يقول...

الحزين
اتفقنا بس للأسف على الأوضاع السيئة..بس أكيد هيبقى فى يوم هنشوف فيه أوضاع مختلفة..

micheal يقول...

الحمد لله الحمد لله أني لم أعش في هذا العالم المسمي بالدروس الخصوصية وخلصناها بالمجهودات الذاتية
:)
متخيل كلامك ومتخيل أن التعليم اكيد بقي أصعب وأكثر تكلفة من عام 2001 اللي خلصت فيه حوار الثانوية العامة
تحياتي

فراشة يقول...

موضوعك لذيذ وفكرته حلوة
وواضح انك شايله من جواكى من الثانوية العامة قوى

بصراحه انا الحمد لله كانت ايامى اهون بكتير من كل ده

الله يكون فى عونكم

بحييكى على ذكرك لهذه النقاط
ولسه ياما حنشوف
كل سنه وليها طقوسها الخاصة

Rosie يقول...

Micheal
دى
معجزة أنك خلصتها بالمجهودات الذاتية..بجد أحييك..و استريحت من حاجات كتييييييييير..شكرا للتعليق

Rosie يقول...

فراشة
هو مش انا بس اللى شايلة منها..أى حد عدى على ثانوية عامة شايل نها..و انا الحمد لله خلصت خلاص أنا كمان من فترة.بس أنا لسه منستش..شكرالتعليقك..

لنحيا فى اجواء الحب يقول...

دعوة على مدونة نجاح ورا نجاح

reemoz يقول...

begad gamed mooooooooot l post da rock on mennaz u surely have a great talent keep it up and yaaaaaa "shakl omy 3'aby" enty lesa fakra rabena yemaseeh bel 5eir w yedeelo 3ala 2ad ma edalna

Rosie يقول...

Reemoz
شرفتى المنورة و النت و كل حاجة..بجد مبسوطة أوى إنك داخلتى و كمان عامله account
>أخيرا حد من أصحابى عبر المدونة...
really ur opinion is so important to me & thank u for all the nice words...

الاثنين، 3 أغسطس 2009

مصرى و كمان طالب

كونك مصرى فهذا معناه أنك ستشاهد الكثير من العجائب كل يوم اثناء الممارسات العادية و لكن أن تكون مصرى و طالب فى نفس ذات الوقت فهذا معناه أنك ستكون مثل ألكس فى بلاد العجائب...و فى الرحلة التعذيبية-التعليمية سابقا- لكل طالب هناك كارثة مهمة جدا يجب الوقوف عندها و الحديث عليها.."البعبع"...ثانوية غامة...لذا لكل من تخطى هذه المرحلة منذ فترة أقرأ بتمعن حتى تعرف كم أنت محظوظ و حتى تكون متابع لأخر التطورات و لو حدث فى يوم و أصبحت مسئولا لا تفعل مثل ما يُفعل هذه الأيام..أما لو كنت مازالت فيها أو من المعتقين حديثا فثانوية عامة بنفسها تقول لك : أنا ورائك.. ورائك....
يبدأ الموضوع و أنت مازالت تحاول الحفاظ على آخر نسمات البراءة فى النصف الثانى للسنة العبقرية المسماة أولى ثانوى..تذكر أنى سأعرض لك تجربة رائدة فى مجال الثانوية العامة..هناك اختراع مسمى المدرسين المشاهير و هم يشبهون إلى حد كبير نجوم السينما ..يتركزون فى القاهرة و بدأوا ينتشروا فى المحافظات...
و أنا كنت من ضمن الناس التى تشرفت بمعرفة هذا النوع من البشر و رأيت العجب العجاب معهم..بعد أن تحجز لديهم "قبل الهنا بسنة"..ماهم بالحجز أمال فاكر الموضوع سلطة؟...و أنا أسأل صديقاتى ماذا فعلوا تفاجأ بواحدة تقول لك:"أنا رحت متأخر فحجزت فى الواتنج ليست"...طبعا بعد أنت تتأملها كثيرا و تصاب بالشلل المؤقت لفترة ثم تسألها:مش دى بتاعة الطيرات...وقتها تفاجأ أنه ربما شركات الطيران سرقت هذا النظام من الرواد المشاهير...
المهم تنتهى أولى ثانوى و مرحلة الحجز و تبدأ الاجازة "اللى متاكل منها حتة كبيرة"...ثم تبدأ فى أن ترى هؤلا المشاهير على الطبيعة..."أفتكر تاخد معاك أوتجراف"...طبعا أن تأخذ كل الدروس عند مشاهير معناه أنك ستنسى شكل بيتكم لأنك ستقضى معظم الوقت فى الشوارع تتجول من هذا السنتر فى أقصى الشرق إلى ذلك السنتر فى أقصى الغرب..
أول حصة لك لها صدمات خاصة..مثلا يمكن أن تجلس و تفاجأ بكبر حجم القاعة التى تسع لفيل تقريبا و أنت فى مدرستك لم تكملوا الثلاثين طالب و الأجمل أن نفس المدرس يدرس فى مدرستك "..بس تعمل أيه حكم القوى..."
و بعد أن عانيت و وجدت المكان يبدأ فجأة أشخاص فى الدخول و يوزوعوا عليك الأوراق...أما الأشخاص فهم المساعدين و هذا اختراع جديد أيضا و براءة الختراع مسجلة باسم أحد المدرسين المشهورين..أما الورقة فهى لتكتب بيانتك بالتفصيل الممل..مثلا إذا كتبت فى وظيفة الأب طبيب لن تقبل منك الورقة فيجب أن تكتب التخصص و إذا كان أستاذا فى الجامعة يجب أن تكتب هذا أيضا..و هكذا بالنسبة للأم...

و مازلنا مع أول حصة و لكن مدرس آخر و بما أن لكل شيخ طريقة فقد فضل هذا الشيخ أ يبدأها ببعض التعليمات المتعلقة بالدراسة بشكل لا يصدق..ألا تلبس "كاب"..الحمد لله أنهم سمحوا بالحجاب للبنات..و ألا تلبس شبشب لأنك مش جى حمام..و مثل هذا الكثير ...و آخر صف لنا مجموعة من البنات الذين جربوا المنتج عفوا المدرس فى السنة الماضية وليأكدوا للطلاب الجودة التى سيتلقون بها التعليم فى هذه السنة و أنه يختلف عن الآخريين..
بالنسبة للأسعار فتجدهم متأثرين جدا بمبدأ موبينيل و هو الحساب بالثانية..فتتراوح سعر الحصة من 25 جنيه إلى 55 جنيه فى بعض المراجعات الطويلة (حوالى 3 ساعات +امتحان هدية)..أما بالنسبة للملازم فهى الأخرى تختلف أسعارها من العشرين إلى المائة..و نظرا لغلو المعيشة تزيد الأسعار كل سنة عملا بمدأ "النهارده مش زى امبارح"....و أحيانا تزيد فى نفس السنة..لأن كل شىء ممكن..
نعود مرة أخرى لأختراع المساعدين و يتراوح عددهم من اثنين إلى عشرة أو أكثر وينقسموا إلى تخصصات..بعضهم يصحح أوراق الامتحانات و هم مدرسون و يحملون نفس الشهادة التى يحملها المدرس المشهور...و بعضهم يوزع الاوراق و يكتب على السبورة و يحمل الشنط و البعض الآخر يكون مسئول عن الحسابات و كشوف الأسماء و هؤلاء فى الغالب يكونوا مدرسين تربية رياضية..

طبعا فى هذا الوقت من حقك أن تسأل و أين المدارس؟؟....يكفى أن أقول لكم أنى عاصرت اليوم الذى رأيت فيه الطلاب يتصلون بالمدرس ليرجوه أن يأتى للمدرسة ليراجع الدرس الذى شرحه لنفس الطلاب الليلة الماضية..و هو نظرا لطيبة قلبه يستجيب لنداء الجماهير و لكنه يكون متعب بعض الشىء برغم من أنه كان فى منتهى الصحة منذ ساعات قليلة ..و بعد أن يشرب الشاى و السيجارة..أمال هيفوق أزاى... يبدأ فى الشرح ثم يمل فيدخل قى حديث ودى مع الطلبة عن ذكرياته و أشياء مثل هذا..
أما عن بعض الكلمات التى لن تنساها أبدا ماحييت..أن يقف مدرس و سط مائة طالب و يقول "أنا قليل الأدب"..و نفس المدرس يقول "أنا شكل أمى غبى"..ماليش دعوة هو اللى قال كده..و الكثير و الكثير لكن نكتفى بهذا القدر..
من الملاحظات الملفتة أيضا فى ثانوية عامة أنك مهما حاولت أن تفكر فى السبب الذى دفع حكومتنا العظيمة أن تجعل هذه المهزلة تستمر لمدة عامان متواصلان فلن تعرف و لكن ربما تؤمن الحكومة أن التكرار يعلم....الشطار
فى النهاية أنا لست أنتقد هؤلاء المدرسين بقدر ما انتقد هذه العملية التعليمية التى أفرزت هذه النماذج..فبعض المدرسين شخصيات رائعة بحق و لكن ماذا عساها أن تفعل و هى تعيش فى مصر المحروسة؟...كم أتمنى فى يوم أن أرى تعليم يمكن ان يقال عليه فعلا تعليم و ليس ذلك الذى دفع أحد المدرسين أن يكتب على السبورة "حفظ بغباء"....طبعا كل كلمة كتبتها حقيقية 100% و معظمها حصل معى أنا شخصيا فأنا لا أفترى على أحد..
.


هناك 28 تعليقًا:

ضحكات الحياة يقول...

أحجز أول تعليق

و اشوف البوست و ارجع تاني

عاشقة الأحزان يقول...

احجز تانى تعليق


وارجع تانى
فوووووووووووووووو

عاشقة الأحزان يقول...

بجد انا معاكى بكل كلمه هو فين اصلا التعليم الوقتى كله كلام فاضى معتش زى زمان والطلاب كترت ومحدش عاد بيراعى ضميره

ربنا يهدى الجميع للخير يارب
واحيك على صدق قلمك

تحياتى
انوسه

زهور الامل يقول...

السلام عليكم

في الاول وفي الاخر منقدرش ننكر ان العملية التعليمية اصبحت عملية تجارية

وبعدين انتي مستغربة ليه ان ده بيحصل في القاهرة والمدن
انا هنا عايشة في بلد ارياف
اختي راحت تحجز للدرس
المدرس اخد منها 45 مقدم ومثلهم للملازم والمذكرات بالاضافة الى ان الحصة تشتمل على 40 طالب
والمدرس جايب سكرتيرة تنظمله مواعيد الحصص وترد على التليفونات والحصة لا تزيد عن ساعة

فالحياة الصعبة اللي احنا عايشينها هتخلي الناس تاكل بعض الاخر وهتؤدي الى السرقة الغير مباشرة اي السرقة بارادة المسروق

ربنا يسترها علينا ويهدي الجميع ويرزقنا من الحلال الطيب

تقبلي مروري

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

معلش انى رجعت متأخر بس الحمد لله
الواحد حاجز مش فى الويتنج ليست ههههههههههههههه

كل كلمة حقيقية 100% و أكيد كل واحد هيعلق مر بالمرحلة المريرة دى مجرد ان الواحد بيفتكر بيبقى صعبان عليه نفسه
ههههههه

المهم هنعمل ايه احنا مش لازم نكون سلبيين ضد تلك القضايا علشان كده هندعى من قلبنا بس كل واحد فى سره
أحسن يقولوا مش عاجب

هههههههه

تحياتى للبوست الجميل

ضحكات الحياة يقول...

ايه قلة الذوق دى

يعنى تحية للبوست لجميل طيب و صاحبة المدونة اللى كاتبة البوست

الف تحية و سلام

لا تـــشـــتــــاق يقول...

اكبر عيب من عيوب التعليم ويمكن الكل في غفله عنه وهو ان التعليم تعليم تأهيلي وليس تعليم تثقيفي شامل مكتمل
يعنى بنذاكر عشان ننجح يعنى بمجرد ما السنه تخلص بننساها بكل مافيها
طبعا انا معاكى بالنسبه لحتته المدرسين والى بيحصل
كمان نيجى للثانويه العامه بدرس بدون اى هدف اخد فيزياء وكمياء ورياضه1 و2
وفي الاخر حسب مجموعى اروح اداب
ولاتربيه ولا اى حاجه
استفدت انا ايه من تعبي في المواد دى عشان ادخل عالم تانى خالص لازم يكون فيه ثقافه تخلى التعليم بنااااااااء اكتر من كده للاسف نظام التعليم والتثقيف عندنا حرم كل الناس من الابداع واصبحنا متخلفين بسبب التعليم تاهت ملكه الابداع بين الحفظ ولازم احفظ بالفاصله والنقطه عشان منساااش
لازم يكون فيه اختبارات وتطبيق كامل للاختيار القدرات
اجيب واحد مبيعرفش يعمل حاجه غير انه يحفظ وجاب مجموع يدخله هندسه طبعا هيدخل ويتخرج ويطلع في الخر مش عارف يشتغل
مش عارف يبدع مش عارف يبقي مهندس
في الاخر اقول ان كمان النظام ظلم كتير والاستثمار في التعليم ظلم ناس اكتر وحيا ناس من جديد لكن في الاخر نظام تعليمى جاهل
وجميل طرحك للموضوع واثارتنا للكلام فيه
تقبلي مروري

romansy يقول...

عارفه الحكايه حكايه ضمير غايب اتعدم فى قلوب الناس
واللى يفكر يعمل الصح يقولوا عليه مجنون
مش عايش معانا
بقى يتعب نفسه فى الحصه ليه وتلاقى الناس بتحاربه دايما
الله يكون فى العون وعون الناس الغلابه الللى مش لاقيه تمن الحصه

نهر الحب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع رائع والاروع صياغتك له والتعبير عنه,فنحن نعيش فى مجتمع للأسف التعليم فيه مهمل ومحتاج اهتمام أكتر من كده.


خالص تحياتى

دمتى بالخير دائما


نهر الحب

لنحيا فى اجواء الحب يقول...

منة منة منة منة منة

انتى فين من زمان يابنتى

وبعدين راجعة قافشة من التعليم كدة ليه


اللى انتى ماتعرفهوش ان دولتنا ولا فخر فى مصاف الدول الاولى فى التعليم





بس من ورا


دمتى مبدعة يامنة وعلى فكرة اسمك جميل

مصرى دائما

Rosie يقول...

عاشقة الأحزان
واضح اننا المفروض مندورش على جودة التعليم لكن على التعليم نفسه..و آمين ربنا يصلح حالنا..شكرا لمرورك..

Rosie يقول...

زهور الأمل..
هى مش العملية التعليمية بس اللى بقت تجارية ..واضح أن كله بقى تجارة..تجارة بالتعليم و المشاعر و الصحة..ربنا يستر على الجى و يكون أحسن من اللى فات...شكرا لتعليقك..

Rosie يقول...

ضحكات الحياة
بالظبط الواحد كل ما يقتكر..يحس أنه بيتوجع..إن شاء الله هنعيش اليوم اللى تبقى فيه ثانوية عامة حاجة عادية مش حدس قومى و رعب عالمى..و التعليم يبقى حاجة لطيفة..
تحياتى لك و لكلماتك الرقيقة..

Rosie يقول...

لا تشتاق
الثقافة دى آخر كلمة تتكلم فيها لما تجيب سيرة التعليم..كفاية إن الناس كرهت القراءة بسبب الكتب..هتلاقى ناس كتير بتقول أنا بعد ثانوية عامة بطلت أقرا..و بالنسبة للمعلومات اللى بتتنسى..مش بعدها بسنة و اللى اتنين..لأ أنت ممكن تبقى حليت الامتحان الصبح و متعرفش تحله الظهر..لأن المعلومات مش بتتحفظ لكن بتتحشى جوه الدماغ..و بالنسبة لمثال هندسة..فى ناس كتيرة بتسقط من أول سنة..بالرغم المجاميع الخرافية..
شكرا لمرورك و وجهة نظرك و مناقشتك للموضوع..

Rosie يقول...

رومانسى
الله يكون فى العون فعلا ..الله يكون فى عون كل مواطن مصرى عايش فى المحروسة..و احنا أصلا الأيام دى بقى عنددنا أزمة ضمير مش بس فى التعليم لأ فى حاجات تانية كتير..و اللى بيحاول يعمل الصح بقى بيتعب أوى أوى...

Rosie يقول...

نهر الحب
شكراجدا لتعليقك و مرورك و إن شاء الله فى يوم ما التعليم يبقى أحسن..

Rosie يقول...

لنحيا فى أجواء الحب
معلش أنى بقيت بتأخر فى المواضيع..قافشة من التعليم بأه من اللى شفته و من اللى كل الناس بتشوفه فى..شكرا أوى لتعليقك و منور المدونة دائما..

THE illusionist يقول...

أما عن بعض الكلمات التى لن تنساها أبدا ماحييت..أن يقف مدرس و سط مائة طالب و يقول "أنا قليل الأدب"..و نفس المدرس يقول "أنا شكل أمى غبى"..ماليش دعوة هو اللى قال كده..و الكثير و الكثير لكن نكتفى بهذا القدر..

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بجد انا فطست من الضحك لما شوفت الجمله دى
يااااااااااااااااااه
نفس السيناريو
طيب بعد ما يقول كده
اقول انا ايه طيب بقى
اقوله انت صح
ولا شاطر
ولا اقول ايه يعنى
بوست جميل جدا
والتعليم عمره ما هينصلح
الا لما كل المدارس تتقفل
ويبقى الكتاب من اول وجديد

Rosie يقول...

The illusionist
أهلا بك فى المدونة..و بجد مبسوطة أن الموضوع بيضحك كمان..عشان الناس بس تستحمل كمية النقد المحترمة الى فيه..و التعليم عايز حاجات كتير أوى عشان يتصلح..شوية ضمير..مدارس و مدرسين مختلفين..مناهج عصرية..أسلوب ممتع مش مفزع و مازال بالقائمة الكثير...

الحــ ــزين يقول...

الحــ ــزين

انتى فعلا عندك حق

بس احنا هانعمل ايه ونقول ايه

مش هنقدر نغير

دومتى سعيده

Rosie يقول...

الحزين
اتفقنا بس للأسف على الأوضاع السيئة..بس أكيد هيبقى فى يوم هنشوف فيه أوضاع مختلفة..

micheal يقول...

الحمد لله الحمد لله أني لم أعش في هذا العالم المسمي بالدروس الخصوصية وخلصناها بالمجهودات الذاتية
:)
متخيل كلامك ومتخيل أن التعليم اكيد بقي أصعب وأكثر تكلفة من عام 2001 اللي خلصت فيه حوار الثانوية العامة
تحياتي

فراشة يقول...

موضوعك لذيذ وفكرته حلوة
وواضح انك شايله من جواكى من الثانوية العامة قوى

بصراحه انا الحمد لله كانت ايامى اهون بكتير من كل ده

الله يكون فى عونكم

بحييكى على ذكرك لهذه النقاط
ولسه ياما حنشوف
كل سنه وليها طقوسها الخاصة

Rosie يقول...

Micheal
دى
معجزة أنك خلصتها بالمجهودات الذاتية..بجد أحييك..و استريحت من حاجات كتييييييييير..شكرا للتعليق

Rosie يقول...

فراشة
هو مش انا بس اللى شايلة منها..أى حد عدى على ثانوية عامة شايل نها..و انا الحمد لله خلصت خلاص أنا كمان من فترة.بس أنا لسه منستش..شكرالتعليقك..

لنحيا فى اجواء الحب يقول...

دعوة على مدونة نجاح ورا نجاح

reemoz يقول...

begad gamed mooooooooot l post da rock on mennaz u surely have a great talent keep it up and yaaaaaa "shakl omy 3'aby" enty lesa fakra rabena yemaseeh bel 5eir w yedeelo 3ala 2ad ma edalna

Rosie يقول...

Reemoz
شرفتى المنورة و النت و كل حاجة..بجد مبسوطة أوى إنك داخلتى و كمان عامله account
>أخيرا حد من أصحابى عبر المدونة...
really ur opinion is so important to me & thank u for all the nice words...